Arrenca una campanya solidària de micromecenatge de 150.000 euros, amb el suport de Koop57 Euskal Herria i la Fundació Coop57, per garantir el projecte

A la costa de Guipúscoa, al meandre del riu Urola, hi ha el caserio Amillubi i els seus terrenys. El municipi és Zestoa i aquest petit paradís de la natura es troba al nucli d’Iraeta. En un context de despoblació del sòl agrícola a Euskal Herria, el projecte Amillubi neix amb l’objectiu de convertir la terra en un bé comú a través d’un moviment agroecològic que treballa perquè la ciutadania tingui aliments i els pagesos un espai per cultivar-los.

En aquest camí cap a la sobirania alimentària, l’objectiu principal del projecte és convertir Amillubi en un bé col·lectiu a través del qual assegurar l’accés de la població a aliments autòctons i saludables, que els agricultors puguin cultivar les terres de manera digna, protegir la terra tant de l’especulació com de l’artificialització i enfortir el sector primari i el nostre sistema alimentari.

El fet de voler desenvolupar aquest projecte específicament a Amillubi no és casual. Les terres es componen de 5 hectàrees de bosc i 4 de prat natural i terreny agrícola. Aquesta àmplia zona d’alt valor agroecològic ofereix la possibilitat de desenvolupar molts projectes. A més a més, Amillubi se situa en un lloc estratègic, perquè és al meandre natural del riu Urola, el que garanteix l’accés a l’aigua en aquests temps de crisi climàtica i afegeix valor a la fertilitat de la terra. Al seu costat hi ha un extens espai definit com a sòl agrari de 26 hectàrees propietat pública, oferint una oportunitat única d’estendre el projecte de cara al futur. A més a més, geogràficament i per la seva posició respecte a les grans ciutats i nuclis urbans, es troba en un lloc ideal per ser un centre logístic de distribució d’aliments.

En total es necessiten 390.000 euros que es destinaran a la compra d’Amillubi i l’adequació del caserio. D’altra banda, també es volen adquirir les estructures necessàries per a la posada en marxa dels primers projectes pilots (viver col·lectiu i producció agrícola) que es pretenen desenvolupar a Amillubi.

Més informació: amillubi.coop57.coop

Qui ho promou?

El projecte Amillubi és promogut per Biolur, una associació guipuscoana sense ànim de lucre formada per ciutadans i productors creada el 1993 per a fomentar l’agricultura i la ramaderia ecològica. El seu principal objectiu és garantir la productivitat a llarg termini de la terra a través de l’agricultura i la ramaderia agroecològica i sostenible, la creació d’aliments saludables per a la societat i la promoció d’entorns rurals i pobles vius i dignes.

“En aquests temps, necessitem realment projectes de futur, no ens podem quedar en el diagnòstic.”

“Amilubi dona esperança, aquest és un projecte estratègic, però des de la pràctica, no canvia els problemes estructurals, sinó respon a diversos problemes estructurals del sector”

“A qui vulgui començar se li donarà un terreny en bones condicions a Amillubi, i també rebrà suport per començar el projecte allà.

“”Amillubi ofereix a Euskal Herria l’oportunitat de construir una estratègia de sobirania alimentària, a través d’aliances. No tenim sobirania alimentària, i els ciutadans sovint oblidem que no se’ns garanteix l’alimentació bàsica”

Mirene Begiristain Zubillaga, Ioritz Aizpuru Goitia i Myrian Imaz Juaristirekin. Grup promotor d’Amillubi