Les lluites obreres autònomes formen part dels orígens de Coop57 i del cooperativisme autogestionari. Tot just complint 20 anys, Coop57 va donar suport amb préstecs solidaris a la caixa de resistència de la vaga de les escales de les subcontractes de Movistar, l’anomenada Revolta de les Escales, que va comptar amb un ampli suport social i popular. Dallà, d’aquella experiència solidària, va néixer el ‘Fons de Lluites’, un fons que pretén articular i gestionar un Fons econòmic estable de suport a lluites laborals de col·lectius precaritzats que pugui activar la complicitat de moviments socials (com per exemple, els riders, les kellys, les persones dedicades al top-manta o les treballadores de les falses cooperatives). Un fons basat en la reciprocitat, la solidaritat i el suport mutu.

EL  FONS DE LLUITES LABORALS

El 7 d’abril de 2015 els treballadors i treballadores contractades, subcontractades i autònoms vinculats al servei tècnic de Telefònica-Movistar iniciaven una vaga indefinida per tot l’Estat Espanyol denunciant les seves condicions laborals, que va rebre el nom de “La Revolució de les Escales”. Els treballadors i treballadores s’organitzaren per crear una caixa de resistència amb l’objectiu de cobrir les seves necessitats bàsiques més urgents. Alguns moviments socials de Catalunya van avalar-la col·lectivament. Al juliol de 2015, es va constituir l’Associació Marea Azul, la qual va coordinar la mobilització social, per activar la solidaritat i promoure el suport mutu entre lluites laborals i persones en situació de precarietat laboral.

El retorn del suport econòmic prestat pel teixit social no fou pensat en clau individual sinó col·lectiva, i es va organitzar el “Correscales”: una cursa de 800 quilòmetres, des de Bilbao fins a Barcelona, durant 80 dies i amb més de 80 corredores. El Correscales va ser un èxit de participació i solidaritat per allà on va passar. Es van aconseguir 128.859 euros amb més de 360 persones i entitats co-finançadores mitjançant la plataforma cooperativa Goteo.org. Gràcies al Correscales es van retornar els diners prestats, així com es va finançar un documental cinematogràfic i amb el remanent de la caixa de resistència (10.000 euros) es va decidir crear un nou fons econòmic col·lectiu, autogestionat, autònom i d’ajuda mútua per a lluites pels drets laborals bàsics de persones en situació de precarietat laboral i per la defensa d’unes condicions de vida dignes.

Què financia el fons de lluites laborals?
    •    vagues indefinides

•    propaganda i agitació

•    advocats laboralistes

Com es decidiria l’aportació?
A petició de la lluita laboral, es reuniria el consell consultiu del fons de lluites laborals per valorar les necessitats de la lluita concreta i quina aportació seria l’adequada per contribuïr a donar-li una empenta a la lluita en qüestió. Aquest consell consultiu haurà de consultar amb el moviment popular l’aprovació o no de l’aportació econòmica i alhora farà un seguiment del retorn per no deixar el fons comú sense recursos.

Com col·laborar?
Aquest Fons es finança per mitjà de donacions econòmiques de persones físiques o jurídiques, amb l’objectiu de col·laborar en el seu desenvolupament. Les donacions s’aportaran a la Fundació Coop57, què és un instrument financer al servei de l’economia social i solidària i que té com a objectiu contribuir a la lluita per la transformació social. L’origen de les aportacions econòmiques poden provenir d’organitzacions, plataformes, col·lectius, assemblees, casals o ateneus que es comprometin a fer una activitat anual per a destinar els diners recollits al fons o per aportacions econòmiques solidàries de l’excedent de càrrecs públics. Les persones individuals compromeses també podran realitzar aportacions econòmiques a través del compte corrent habilitat en una caixa cooperativa. Les donacions econòmiques al Fons hauran de complir els criteris ètics de la Fundació Coop57, per la qual cosa els diners no poden provenir, per exemple, d’empreses que violin les normes de seguretat i salut en el treball, que realitzin expedients de reducció de plantilla injustificats, que utilitzin mà d’obra infantil o que vulnerin normes d’igualtat d’accés a llocs de treball o de conciliació de la vida personal i laboral.

Contacte: fonsdelluites@coop57.coop i a la seu del Coop57 (C/Premià, 15 del barri de Sants de Barcelona)

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les galetes. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca