El Fons de Lluites Laborals i Populars de la Fundació Coop57, nascut l’any 2016 arran de la Revolta de les Escales protagonitzada pels treballadors i treballadores autònomes de les subcontractes de Telefònica, ha realitzat en les darreres setmanes distintes aportacions solidàries a les diverses caixes de resistència i suport mutu nascudes arran de la crisi provocada per la Covid-19.

Les aportacions s’han realitzat de forma igualitària a les caixes de les cuidadores de la llar, de les treballadores sexuals, dels manters i del jovent migrant del barri de la Ribera. En tots quatre casos es tracta de caixes autogestionades, nascudes del suport mutu i l’autorganització comunitària dels sectors socials més castigats –abans, durant, després– d’aquesta crisi. Hem treballat directament amb el Sindicat Manter, l’associació Mujeres Diverses Migrantes, el sindicat Otras i el Did L3onf-Contra la violencia.

De mutu acord amb tots ells, les aportacions s’han materialitzat en la compra i distribució de productes alimentaris, frescos i de rebost i de primera necessitat, que han estat adquirits en cooperatives de l’economia social i solidària. En aquest sentit, volem agrair el suport i la implicació des del primer moment de L’Olivera SCCL, de Cal Roio, de Més Fresques Que Un Enciam SCCL, de l’Economat Social de Sants i de Queviure SCCL. I de la cooperativa de missatgeria Trèvol SCCL.

Mirant enrere per continuar mirant endavant, les lluites obreres autònomes formen part dels orígens de Coop57 i del cooperativisme autogestionari, especialment de la lluita dels treballadors i treballadores de l’antiga editorial Bruguera als anys 80. El 2015, tot just complint 20 anys, Coop57 va donar suport amb préstecs solidaris a la caixa de resistència de la vaga de les escales de les subcontractes de Movistar, l’anomenada Revolta de les Escales, que va comptar amb un ampli suport social i popular que va dotar la caixa de resistència amb més de 128.000 euros i va permetre sostenir la lluita pels drets laborals fonamentals. D’aquella lluita va néixer el documental ‘La Revolta de les Escales’ (2016, 62 minuts) que podeu visualitzar al web de la Fundació en aquests dies de confinament.

D’aquella experiència solidària amb la lluita autònoma dels precaris i precàries de Telefònica, va néixer el ‘Fons de Lluites’, un fons que pretén articular i gestionar un fons econòmic estable de suport a lluites laborals de col·lectius precaritzats (com ara els riders, les kellys, les persones dedicades al top-manta o les treballadores de les falses cooperatives al sector càrnic) i que esperoni alhora la complicitat activa dels moviments socials. Un fons basat en la reciprocitat, la solidaritat i el suport mutu, més necessaris que mai avui.