Al projecte Lliures impulsen una marató solidària per l’emergència social davant la crisi de la Covid-19 i obrirem una nova convocatòria.

Òmnium Cultural , Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS) i La Fundació Coop57 inicien una marató solidària d’una setmana per recaptar fons i fer front comú davant la severa emergència social agreujada per la crisi de la Covid-19. En el marc del projecte Lliures… de pobresa, d’exclusió i de desigualtats , les tres entitats insten la ciutadania a mobilitzar-se i aportar el seu granet de sorra per contribuir a revertir els problemes estructurals aguditzats per la pandèmia i reclamar una vida digna per a tothom. Les aportacions es poden fer a través de la pàgina web del projecte Lliures. Així, les tres entitats tornen a posar l’emergència social al centre del debat de país, amb l’objectiu de sumar en les lluites compartides contra les desigualtats i no deixar ningú pel camí.

Tots els fons recaptats es destinaran a projectes socials que combaten les mancances estructurals entre la població més vulnerable que la crisi de la Covid-19 ha tornat a evidenciar, així doncs, el proper 8 de juny de 2020 es faran públiques les bases i els criteris d’una nova convocatòria, que està plantejada en quatre grans eixos: (1) pobresa cronificada i l’exclusió agreujada per l’atur; (2) infància en risc i sense accés a l’educació; (3) manca d’una llar digne (4) emergència alimentària i de necessitats bàsiques.

Entre el 9 i el 30 de juny de 2020 estarà oberta la presentació de projectes. Els projectes són avaluats pel Grup d’Avaluació Social (GAS), en primera instància, i del Grup d’Avaluació Econòmica (GAE), en segon lloc. Aquests òrgans socials son els encarregats de valorar la dimensió social i de garantir la viabilitat i sostenibilitat econòmica. Els criteris bàsics que es valoren són els fundacionals del Projecte Lliures: a) caràcter col·lectiu, b) arrelament social i territorial, c) horitzontalitat, des de baix, d) perspectiva i enxarxament comunitari, e) potenciador del mercat social, de les cures i de la reproducció de la vida, f) que posi al centre les persones en processos compartits de transformació social, g) que siguin complementaris a la tasca que pertoca a les polítiques públiques, h) que siguin replicables i obrin nous repertoris per a l’acció col·lectiva, i i) que siguin innovadors i generadors de noves dinàmiques. Arran del greu i sever context de la Covid19, s’ha afegit un nou criteri: j) que atengui les emergències sorgides arran de la pandèmia.

Un cop tancada la convocatòria els membres del GAS i GAE faran la valoració i deliberació dels projectes i abans de finals de juliol de 2020 se’n publicaran les resolucions i la redistribució dels recursos. A partir d’aquell moment, el Projecte Lliures facilitarà acompanyament tècnic i econòmic als projectes seleccionats. Però el Projecte Lliures no acaba aquí. Lliures seguirà sent-hi. Estava abans, des de l’any 2016 i continuarà durant el segon semestre del 2020 aplegant esforços, recollint recursos i cridant a les aportacions solidàries. És per això que un cop acabada la campanya enfocada a projectes que compensin els efectes de l’emergència social derivada de la Covid-19, es seguirà buscant finançament i ampliant el fons amb les donacions permanents per obrir, en una segona fase, una nova convocatòria de projectes. La previsió és obrir una nova convocatòria a projectes comunitaris el desembre d’enguany.

[Més informació]